Oblečenie na pohovor

Tento článok budem venovať fyzickej príprave na pracovný pohovor, ktorému zodpovedá hlavne Váš zovňajšok, oblečenie a celková úprava Vašej telesnej schránky.

Netreba zabúdať, že prvý dojem je nesmierne dôležitý a napomáha k vytvoreniu obrazu o Vašej osobnosti. Býva vytváraný v priebehu prvých sekúnd a nie je možné ho napraviť. K samotnému pozitívnemu dojmu prispieva nielen Váš hlas, posturika tela a neverbálna komunikácia, ale taktiež aj oblečenie. Preto je dôležité, aby ste sa na pracovný pohovor náležite pripravili a pôsobili vkusne, upravene, zodpovedne. Aj vďaka týmto faktorom môžete napomôcť zamestnávateľovi v utvrdení, že práve Vy ste ten, koho potrebuje do svojej firmy a kto mu v jeho firme chýba.

Oblečenie, ktoré si vyberiete na pracovný pohovor, by malo zodpovedať firemnej kultúre danej spoločnosti. Ak získate informácie o požadovaní dodržiavania tzv. dress code v spoločnosti, prispôsobte sa tomuto štandardu. [more…]

Pokiaľ sa Vám nepodarí získať dostatok informácií o firme a klíme v nej, určite nič nepokazíte klasickým formálnym oblečením – u žien k tomuto typu oblečenia patrí kostým, či už sukňový, nohavicový, uzavreté lodičky a samozrejme, primeraný výstrih. U mužov jednoznačne oblek, košeľa, kravata. Oblečenie by malo za každých okolností pôsobiť decentne vedené v neutrálnych farbách, vyžehlené a čisté.

Medzi chyby, ktorých sa potenciálni zamestnanci na pracovnom pohovore dopúšťajú, patria:

  • oblečenie je príliš nekonvenčné
  • doplnky k oblečeniu sú vyzývavé a nápadité (u žien je to napr. príliš veľká bižutéria, u mužov veľké reťaze okolo krku, po prípade športové hodinky, zabudnúť by ste mali aj na rôzne pokrývky hlavy – u mužov napr. šiltovky)
  • nevhodné sú krikľavé, výrazné a sýte farby oblečenia
  • na roztrhané, zašpinené, pokrčené veci + topánky treba rozhodne zabudnúť
  • pri ženách treba dbať na decentné líčenie – pamätajte na pravidlo, že menej je niekedy viac
  • dbajte na upravené a čisté nechty, učesané vlasy, u mužov dbať na oholenú tvár
  • výrazný parfum, po prípade nedostatočná ústna hygiena sú zaručeným receptom na zanechanie zlého dojmu
  • nevhodne zladené farby ponožiek k obleku – hlavne u mužov a mnoho ďalších iných chýb.

V neposlednom rade je veľmi potrebné pamätať na to, že okrem oblečenia je dôležitý Váš celkový dojem, ktorým prezentujete seba zamestnávateľovi. Ľudia komunikujú rôznymi spôsobmi, určite dobre známe sú aj pre Vás spojenia ako verbálna a neverbálna komunikácia. V skratke pre vysvetlenie: verbálnu komunikáciu všetci poznáte, je to rozprávanie, spôsob, akým hovoríte, intonácia Vášho hlasu a Vašej reči. Do neverbálnej komunikácie patrí napríklad Váš postoj tela, pohľad, vzdialenosť komunikátora od komunikanta, mimika, gestika atď.

 

Pre úspech je potrebné, aby verbálna i neverbálna komunikácia boli v súlade, aby ste napr. posturikou tela (t.j. postoj tela) nevyvracali to, čo o sebe tvrdíme slovami. Napr. ťažko Vám Váš potenciálny zamestnávateľ uverí, že patríte k otvorenému typu človeka, ktorý má rád spoločnosť ľudí okolo seba a rád pracuje s ľuďmi, pokiaľ Váš postoj tela – zvyčajne sú to prekrížené ruky na prsiach, hovorí niečo iné. Prekríženými rukami totiž okrem iného dávate najavo svoju uzavretosť a nepripúšťanie si ľudí k sebe.

Je mnoho rád a odporúčaní, ktorých sa je vhodné pridŕžať. Ako obrazový sprievodca a zhrnutie vyššie napísaného pripájam link na nasledujúce video – Etiketa – prijímací pohovor, ktoré zhrnie podstatné veci, na ktoré treba pri pohovore pamätať.  Hoci ide o video staršieho dáta, informácie sú platné a aktuálne aj dnes.
http://www.youtube.com/watch?v=dQ-eY4NT_GE  – zdroj youtube.com

Záverom dodám, že popri všetkých informáciách, radách a pomôckach, ako uspieť na pracovnom pohovore, nezabúdajte na to, že každý jeden z Vás je neopakovateľná, individuálna osobnosť ponúkajúca svoje jedinečné schopnosti a zručnosti pre zamestnávateľa. Netreba ísť stádovito a držať sa „zaručených právd a rád“, nemenej dôležité je ukázať svoju pravú tvár a nebáť sa byť iným, originálnym. Možno práve Vašu úprimnosť, nápaditosť a jedinečnosť ocení aj potenciálny zamestnávateľ.

Autor: Mgr. Patrícia Labudová

 
Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>